🛫 Αεροπλανική Ανατομία: Γιατί τα Φτερά Αλλάζουν Σχήμα για την Απογείωση & την Προσγείωση;

Τα αεροπλάνα είναι γεμάτα από μικρά (και μεγάλα) εξαρτήματα που παίζουν ζωτικό ρόλο στην ασφάλεια και τη λειτουργία τους. Τι είναι αυτά τα κινούμενα μέρη στα φτερά;

Έχετε παρατηρήσει ποτέ αυτά τα κινούμενα κομμάτια στο πίσω μέρος του φτερού ενός αεροπλάνου;

🎤 “Αν δεν υπήρχαν αυτά τα μικρά κινούμενα μέρη στο φτερό, το αεροπλάνο που βλέπετε ισως θα χρειαζόταν διπλάσιο διάδρομο για να προσγειωθεί. Ή μπορεί να μην προλάβαινε καν!”

📌 “Κάποιοι νομίζουν ότι είναι φρένα. Άλλοι δεν τους δίνουν καν σημασία. Αλλά αυτά είναι τα Flaps—θάυματα της μηχανικής και από τα πιο έξυπνα συστήματα που έχουν τα αεροπλάνα για να απογειώνονται και να προσγειώνονται με ασφάλεια!”

🚀 “Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε πώς λειτουργούν, γιατί είναι τόσο σημαντικά, και γιατί κάνουν τη διαφορά μεταξύ μιας ασφαλούς προσγείωσης και… μιας πτήσης που δεν τελειώνει καλά!”
Μείνετε συντονισμένοι πάμε να τα ανακαλύψουμε! 😬

Τι είναι τα Flaps;

✈ “Τα Flaps στα περισσότερα επιβατικά αεροσκάφη είναι κινούμενες επιφάνειες συνήθως στο πίσω μέρος του φτερού. Όταν κατεβαίνουν, αλλάζουν το σχήμα του φτερού, αυξάνοντας την καμπυλότητα και την επιφάνειά του.”

💡 “Αλλά γιατί είναι αυτό τόσο σημαντικό; Γιατί η άντωση—η δύναμη που σηκώνει το αεροπλάνο—εξαρτάται μεταξύ άλλων και από το σχήμα του φτερού!”

Flaps στο 737-200

Αρχή Λειτουργίας | Λίγη Φυσική

Στην απογείωση, τα flaps επιτρέπουν στο αεροσκάφος να απογειωθεί με μικρότερη ταχύτητα και να χρησιμοποιήσει μικρότερο τμήμα του διαδρόμου αυξάνοντας την ασφάλεια.
Στην προσγείωση, επίσης επιτρέπουν στο αεροπλάνο να προσγειωθεί πιο ομαλά και με μικρότερη ταχύτητα και ομοίως να χρησιμοποιήσει μικρότερο τμήμα του διαδρόμου.

📈 Αυτός είναι ο τύπος της άντωσης της μαγικής δύναμης που κάνει το αεροπλάνο να πετάει. Ας τον καταλάβουμε λίγο καλύτερα:

👉 L = ½ ρ V² S CL

🔹 ρ  – η πυκνότητα του αέρα
🔹 V² – η ταχύτητα του αεροσκάφους (σημαντικό!)
🔹 S – η επιφάνεια του φτερού
🔹 CL – ο συντελεστής άντωσης (Lift Coefficient), ο οποίος μεταξύ άλλων εξαρτάται από το σχήμα και την καμπυλότητα των φτερών.

📌 “Άρα, για να έχουμε περισσότερη άντωση, μπορούμε είτε να πετάμε γρήγορα… είτε να αυξήσουμε το S και το CL. Και εδώ ακριβώς έρχονται τα Flaps!”

Όταν εκτείνουμε τα Flaps συμβαίνουν δύο πράγματα ταυτόχρονα:
🔹 Αυξάνουμε τον συντελεστή άντωσης (CL) και
🔹 Αυξάνουμε την επιφάνεια του φτερού (S)

👉 “Επειδή όμως η απαιτούμενη άντωση για να πετάξει το αεροπλάνο είναι σταθερή (ίση με το βάρος του σύμφωνα με τον πρώτο νόμο του Νέυτωνα), η ταχύτητα του αεροπλάνου μπορεί να μειωθεί.

Έτσι τελικά, το αεροπλάνο καταφέρνει να απογειωθεί και να προσγειωθεί με μικρότερη ταχύτητα, μειώνοντας επίσης το απαιτούμενο μήκος διαδρόμου.

💡 “Με λίγα λόγια, τα Flaps λειτουργούν σαν ‘Boost’ για το φτερό, επιτρέποντάς του να σηκώσει το αεροπλάνο με μικρότερη ταχύτητα!”

Τύποι Flaps

Υπάρχουν διαφορετικά ήδη Flaps και κάποια τοποθετούνται επιπρόσθετα ακόμη και στο μπροστινό μέρος του φτερού για ακόμα μεγαλύτερη άντωση.

Διαφορετικοί τύποι Flaps στο 737

Πως χρησιμοποιούν οι πιλότοι τα flaps;


📌 “Οι πιλότοι όπως θα κατάλαβες, χρησιμοποιούν τα Flaps κυρίως σε δύο φάσεις της πτήσης:”

🛫 Πρώτον, στην Απογείωση: (Τα Flaps επιτρέπουν την απογείωση με μικρότερη ταχύτητα, μειώνοντας την απόσταση που απαιτείται στον διάδρομο.)

Οι πιλότοι για την απογείωση τα κατεβάζουν, συνήθως πριν την έναρξη της τροχοδρόμησης στο έδαφος ενω τα μαζέυουν ξανά σε κάποιο ύψος μετα την απογείωση.

👉 “Και τώρα η ερώτηση για το ένα εκατομύριο (ιρανικά ριάλ) είναι: αφού τα flaps μας δίνουν περισσότερη άντωση, γιατί δεν τα αφήνουμε κατεβασμένα όλη την ώρα;
Γιατί δημιουργούν επίσης και τεράστια αντίσταση, που κάνει το αεροπλάνο πιο αργό και λιγότερο αποδοτικό σε κανονική πτήση!”

Έτσι μετά την απογείωση αφού δημιουργούν αεροδυναμική αντίσταση και δεν είναι χρήσιμα, σαν να έχουμε αφήσει δηλαδή ανοιχτες τις πόρτες στο αμάξι ενώ τρέχουμε στην εθνική, και δεν επιτρέπουν στο αεροπλάνο να ανέβει με μεγάλη γωνία ανόδου, οι πιλότοι τα μαζεύουν.

🛬Δέυτερον, στην προσγείωση: (Τα Flaps βοηθούν στην επιβράδυνση του αεροσκάφους και του επιτρέπουν να προσγειωθεί με ασφάλεια.)

Κατα την προσέγγιση στον προορισμό, οι πιλότοι κατεβάζουν τα flaps, τα τελευταία λεπτά πρίν την προσγείωση και συνήθως τα μαζέυουν μετά την προσγέιωση, μόλις το αεροπλάνο βγεί απο τον διάδρομο.

📌Συμπέρασμα

🎤 “Χωρίς τα Flaps, τα αεροπλάνα θα χρειαζόντουσαν ατελείωτους διαδρόμους για απογειώσεις και προσγειώσεις!”

📌 “Είναι ένα από τα πιο απλά αλλά και πιο έξυπνα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι πιλότοι καθημερινά!”

📢 “Την επόμενη φορά που θα ταξιδέψετε, ρίξτε μια ματιά στα φτερά την ώρα της προσγείωσης. Θα δείτε τα Flaps σε δράση!”

Γράψε μας κάτι!

Your email address will not be published.