Αεροπλάνο Αεροδρόμιο Πιλότος Απογείωση Προσγείωση Κενά αέρος

Τι είναι οι ασπρες γραμμες που αφηνουν τα αεροπλάνα;

Disclaimer: Το άρθρο και το βίντεο ασχολείται με τις άσπρες γραμμές που μπορεί να είναι ορατές πίσω από μεγάλα επιβατικά αεροπλάνα και όχι με αεροπλάνα που μπορεί να συμμετέχουν σε αντιχαλαζικά ή άλλα προγράμματα.

ΛΕΥΚΑ ΙΧΝΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ.. ΥΠΟΠΤΟ Η ΟΧΙ;

Πολλές φορές θα έχετε δει τις ασπρες γραμμες που αφήνουν πίσω τους ορισμένα αεροπλάνα στον ουρανό.
Αμέτρητα σχόλια έχουν δημιουργηθεί σχετικά με τι είδους γραμμές είναι αυτές. Μας ψεκάζουν; και αν ναι γιατι;
Η θεωρία των αεροψεκασμών είναι από τις πιο αγαπημένες παγκοσμιες θεωρίες συνωμοσίας.
Μαλιστα Η υπόθεση των «ψεκασμών» έγινε τόσο σοβαρή που το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) αναγκάστηκε να βγάλει επίσημη ανακοίνωση για το θέμα το 2012.

Υπάρχουν 3 διαφορετικοι λόγοι που ένα αεροπλάνο μπορεί να αφήνει πίσω του άσπρα ίχνη:

1. Υπαρχουν οι άσπρες γραμμές που δημιουργούνται από τα φτερά και απο τα ακροπτερύγια ενος αεροπλάνου.

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά ενός αεροπλάνου εν πτήσει και συνήθως κατά τη φαση της προσγείωσης ή της απογείωσης, είναι τα λευκά ίχνη που αφήνει πίσω απ τις άκρες των φτερών του.
Το φαινόμενο αυτό είναι καθαρά αεροδυναμικό και οφείλεται στις δίνες ακροπτερυγίου (Wingtip vortices) σε συνδυασμό με τις ατμοσφαιρικές συνθήκες.

Σε ενα φτερο ο αέρας υψηλής πίεσης που βρίσκεται στην κάτω επιφάνεια τείνει να κινηθεί προς την περιοχή χαμηλής πίεσης που βρίσκεται στην πάνω επιφάνεια του φτερού.
Η κίνηση αυτή του αερα σε συνδυασμό με την εμπρόσθια κίνηση του αεροπλάνου, δημιουργεί μια περιστροφική κίνηση στον αερα, δηλαδή μια δίνη, που εντοπίζεται κυρίως στο άκρο της πτέρυγας.
 Οι δίνες αυτες δημιουργουνται και στα δύο άκρα της πτέρυγας και έτσι τελικά εμφανίζεται ένα σύστημα δύο δινών με αντίθετες φορές περιστροφής.


Ο μηχανισμός αυτός είναι πολλές φορές ορατός στα αεροσκάφη, ειδικά όταν υπάρχουν καιρικές συνθήκες που ευνοούν να δημιουργηθεί τοπικά μια συμπύκνωση.

Τα ίχνη αυτά δηλαδή, σχηματίζονται απο την συμπύκνωση των υδρατμών του ατμοσφαιρικού αέρα, συνήθως όταν ο αέρας είναι ψυχρός και σε συνθήκες με υψηλά επίπεδα υγρασίας.

2. Μερικά αεροπλάνα αφήνουν πίσω τους άσπρες «ουρές» μόνο όταν πετούν ψηλά.

Αυτές είναι οι γραμμές με τις οποιες βασικα ασχολούνται οι θεωρίες συνομωσίας και ονομάζονται ίχνη συμπύκνωσης (contrails). Ο σχηματισμός τους οφείλεται στους υδρατμούς που βρίσκονται στα καυσαέρια των κινητήρων του αεροσκάφους.

Οι κινητήρες ενός αεροσκάφους χρησιμοποιούν σαν καυσιμο την κηροζίνη.
Οπως για οποιαδήποτε οργανική ενωση, ετσι και για την κηροζινη που είναι υδρογονάνθρακας, τα προιοντα της καυσης της μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν CO2 και Η2Ο, το οποίο βρίσκεται με τη μορφή υδρατμών, μιας και η θερμοκρασία των καυσαερίων πλησιαζει τους 600 C.

Τα θερμα καυσαέρια εξέρχονται στη συνέχεια από τους κινητήρες στο περιβάλλον το οποίο ανάλογα με το ύψος πτήσης μπορεί να έχει θερμοκρασία ακόμη και -60 C.
Οι υδρατμοί που περιλαμβάνονται στα καυσαερια ψυχονται αμέσως δημιουργώντας παγοκρυστάλλους οι οποίοι στο γραμμικό σύνολό τους δημιουργούν τα νεφικά ίχνη που μπορείτε να δείτε στον ουρανό.

Δηλαδή, τα ασπρα ίχνη αποτελούνται από νερό υπό μορφή δισεκατομμυρίων αιωρουμένων υγρών σταγόνων ή κρυστάλλων πάγου δημιουργώντας αυτά τα όμορφα ουράνια λευκά μονοπάτια.

Οι κύριοι παράγοντες της δημιουργίας ιχνών συμπύκνωσης είναι η θερμοκρασία, η υγρασία και το ύψος πτήσης.
Ανάλογα με τους παραγοντες αυτους ποικιλλει και ο χρόνος παρατήρησης, ο οποίος κυμαίνεται από κάποια δευτερόλεπτα μέχρι μερικά λεπτά.

Για να το καταλάβουμε καλύτερα αυτό μπορούμε να κάνουμε το εξής πείραμα.
Μια πολυ κρυα μερα του χειμώνα που εχουμε πολυ ελευθερο χρονο, ζεσταίνουμε νερο στο φουρνο μικροκυμάτων μέχρι να έρθει κοντα στο βρασμο. Επειτα βγαινουμε εξω και το πετάμε στον παγωμένο αέρα.

3. Όταν τό αεροπλάνο κάνει απόρριψη καυσίμου (fuel dumping).

Αυτό μπορεί να συμβεί πιθανόν σε κάποια κατάσταση έκτακτης ανάγκης όπου το αεροπλάνο πρέπει να χάσει γρήγορα βάρος προκειμένου να επιχειρήσει μια άμεση προσγείωση, χωρίς να υπερβαίνει το μέγιστο βάρος προσγείωσης.


Τετοιο παράδειγμα αποτελεί η πτήση 411 της Ολυμπιακής το πρωινό της 9ης Αυγουστου το 1978 στο αεροδρόμιο του Ελληνικού στην Αθηνα. 

Την επόμενη φορά που θα δείτε ενα αεροπλάνο στον ουρανο θα ξέρετε οτι το άσπρο αυτό μονοπάτι είναι η συνέπεια της συμπύκνωσης.

Με τον ίδιο τρόπο που ένα άτομο εκπνέει τον ζεστό ατμό από το στόμα του όταν βρίσκεται σε κρύο περιβάλλον.

Στην πραγματικότητα δηλαδή, τα αεροπλάνα καθε φορα που μας ταξιδευουν σε ολο τον κοσμο παράγουν και αφήνουν πίσω τους αυτα τα μαγικά, μακρόστενα, λευκά ή κατά το ηλιοβασίλεμα πολύχρωμα σύννεφα!

Γράψε μας κάτι!

Your email address will not be published.