Αεροπλάνο Αεροδρόμιο Πιλότος Απογείωση Προσγείωση Κενά αέρος
///

Αεροπλάνα & Καθυστερήσεις – Οι κύριοι λόγοι και τα δικαιώματά μας

Καθυστέρηση αναχώρησης πτήσης – Τα δικαιώματά σας

Σας έχει τύχει ποτέ να επιβιβαστείτε στο αεροπλάνο και έπειτα να παραμένετε καθισμένοι περιμένοντας αρκετή ώρα μέχρι να ξεκινήσει;

Για να βλέπετε αυτό το βίντεο μάλλον θα έχετε βρεθεί σε αυτή η θέση η τουλάχιστον θα έχετε παραμείνει σε μια αίθουσα αναμονής στο αεροδρόμιο παραπάνω από όσο θα θέλατε. ..

Για ποιο λόγο συμβαίνουν καθυστερήσεις και για ποιο λόγο συμβαίνουν συχνότερα τους καλοκαιρινούς μήνες;

Υπάρχουν πραγματικά αμέτρητοι λόγοι που μπορούν να προκαλέσουν καθυστέρηση.

Η πρώτη καθυστέρηση που μπορεί να προκύψει, έχει να κάνει με την διαδικασία επιβίβασης, δηλαδή αν για παράδειγμα υπάρχει καθυστέρηση στην πύλη που δεν οφείλεται στο αεροπλάνο η δεν υπάρχουν διαθέσιμα λεωφορεία για την μετάβαση από το αεροδρόμιο στο αεροπλάνο.

Δεύτερον, υπάρχουν διαδικασίες που πρέπει να γίνουν πριν από κάθε πτήση και απαιτούν χρόνο, όπως:

  • Ο Ανεφοδιασμός του αεροπλάνου με καύσιμα.
  • Ο ανεφοδιασμός με προμήθειες από το Catering
  • Η φόρτωση των αποσκευών
  • Η προετοιμασία των απαραίτητων εγγράφων για την πτήση και
  • Ο Καθαρισμός του αεροπλάνου εσωτερικά.
    Σκεφτειτε ότι σε όσο χειρότερη κατάσταση αφήνουμε το αεροπλάνο σαν επιβάτες φεύγοντας, τόσο περισσότερο πιθανότατα καθυστερούμε την αμεσως επόμενη πτήση.

Φυσικά κάποια η όλα από τα παραπάνω μπορούν να συμβαίνουν ταυτόχρονα σε έναν ιδανικο κόσμο που υπάρχει ανα πάσα στιγμή διαθεσιμότητα από προσωπικο, οχήματα και υπηρεσίες στο έδαφος.

Ο αμέσως επόμενος παράγοντας έχει να κάνει με το αεροπλάνο. Η περίπτωση δηλαδή που απαιτείται κάποιος τεχνικος έλεγχος. Τεχνικος έλεγχος δεν σημαίνει πάντα κάποια βαθειά και βαριά βλάβη που θα ακυρώσει την πτήση καθώς μπορεί να είναι κάτι μικρό που πρέπει όμως να ελεγχθεί ώστε να είναι απολύτως βέβαιο ότι όλα τα συστήματα του αεροσκάφους λειτουργούν τέλεια.

Στη συνέχεια, συνηθισμένη αιτία καθυστέρησης δημιουργείται από επιβάτες που έρχονται απο συνδεομενες πτήσεις, δηλαδή λόγω Καθυστερημένης άφιξης ενός αεροπλάνου που μεταφέρει επιβάτες που θα επιβιβαστούν στην πτήση μας.
Σε αυτή την περίπτωση εκτός από τους επιβάτες που πρέπει να μεταφερθούν από το ένα αεροπλάνο στο άλλο, πρέπει επίσης να μεταφερθούν και οι αποσκευές τους από το ένα αεροπλάνο στο άλλο.
–> Και οι αποσκευές τους είναι ανάμεσα σε όλες τις αποσκευές των άλλων επιβατών!!

Επιπλέον, σε περίπτωση μη εμφάνισης ενος επιβάτη που οι αποσκευές του όμως έχουν φορτωθεί, για λόγους ασφαλείας αυτές θα πρέπει να εντοπιστούν και να αφαιρεθούν από το αεροσκάφος.

Έπειτα υπάρχει το ενδεχόμενο καθυστερημένης αφιξης του αεροπλάνου από την προηγούμενη πτήση του. Ένα αεροπλάνο κάνει πολλές συνεχόμενες πτήσεις σε μία ημέρα.
Συνεπώς αν υπάρξει σημαντική καθυστέρηση σε κάποια πτήση όλες οι επόμενες, πιθανόν θα έχουν επίσης καθυστέρηση.

Κάτι που είναι πιο σπάνιο αλλά μπορεί να συμβεί είναι η καθυστερημένη άφιξη ενός μελους του πληρώματος.
Όσο περίεργο κι αν φαίνεται, αν ένα μέλος του πληρώματος μπει καθυστερημένα στο αεροπλάνο αυτό δεν σημαίνει υποχρεωτικά αντί επαγγελματική συμπεριφορά.
Πιθανότατα σε ένα άλλο μέλος του πληρώματος συνέβη κάτι την τελευταία στιγμή για παράδειγμα αρρωστήσε η έμεινε με το αυτοκίνητο του στον περιφερειακό, και τότε αυτό το μέλος του πληρώματος  χρειάστηκε να το αντικαταστήσει.

Από τη στιγμή που θα ειδοποιηθεί αυτό το μέλος του πληρώματος που λέγεται stand by, έχει περίπου μία ώρα ώστε να βρίσκεται στο αεροπλάνο, που σημαίνει ότι θα σηκωθεί από τον καναπέ του θα ντυθεί θα οδηγήσει πιθανόν με ιλιγγιώδη ταχύτητα για να φτάσει το συντομότερο στο αεροδρόμιο, να περάσει τον έλεγχο και να βρεί το αεροπλάνο.

Ο καιρός από την άλλη αποτελεί και αυτός πηγή καθυστερήσεων.

  • Ισχυροί άνεμοι,
  • χαμηλές ορατότητες ή
  • ισχυρές καταιγίδες
    γύρω από το αεροδρόμιο μπορούν να καθυστερήσουν την απογείωση ενός αεροπλάνου.

Ένας ακόμη λόγος είναι οι απεργίες.
Ειδικά στην Ευρώπη, αρκετά συχνό φαινόμενο. Βεβαίως, οπως σε καθε κλάδο, η υποστελέχωση στις υπηρεσίες αεροδρομίου, ελεγκτών εναέριας κυκλοφοριας και σε κάποιες περιπτώσεις πιλότων είναι λογικό να δημιουργεί καθυστερήσεις και στα αεροπλάνα.

Τέλος ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους στον οποίο οφείλονται οι καθυστερήσεις κατά κύριο λόγο το καλοκαίρι είναι η αυξημένη κίνηση στα διάφορα αεροδρόμια αλλά και γενικά στον εναέριο χώρο.

Η αυξημένη κίνηση προκύπτει συνήθως είτε λόγω αυξημένης ζήτησης και αριθμού αεροπλάνων είτε λόγω κακοκαιρίας.

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αλλά και οι υποδομές των αεροδρομίων με δεδομένες θέσεις πάρκινγκ για παράδειγμα μπορούν να εξυπηρετήσουν έναν μέγιστο αριθμό αεροπλάνων.

Από την άλλη και ο εναέριος χώρος έχει μια ορισμένη χωρητικότητα μιας και για λόγους ασφαλείας τα αεροπλάνα είναι υποχρεωμένα να διατηρούν ορισμένες ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ τους κατά την διάρκεια της πτήσης.

Την καλοκαιρινή περίοδο που υπάρχει αυξημένη κίνηση, ενδέχεται συχνά κάποιες από αυτές τις χωρητικοτητες να ξεπερνιουνται.

Αν για παράδειγμα ένα αεροδρόμιο μπορεί να εξυπηρετήσει 100 αεροπλάνα μια δεδομένη στιγμή και υπάρχει πρόβλεψη ότι θα αφιχθούν 120, τα επιπλέον 20 αεροπλάνα δε θα μπορούν να προσγειωθούν και θα πρέπει να περιμένουν πετώντας κοντά στο αεροδρόμιο να έρθει η σειρά τους για προσγείωση, κάνοντας κύκλους.

Τέτοιου είδους καταστάσεις εκτός απο επικίνδυνες είναι επιπλέον άντι οικονομικές αλλά και αντί οικολογικές, καθώς καταναλώνεται καύσιμο χωρίς ιδιαίτερο λόγο.

Για να αποφευχθούν αυτά τα σενάρια τα επιπλέον αεροπλάνα, παραμένουν στο αεροδρόμιο αναχώρησης στο έδαφος καθυστερώντας την απογείωση τους και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας δίνουν στους πιλότους μία νέα ώρα αναχώρησης, για παράδειγμα με 1 ώρα καθυστέρηση μετά την κανονική ώρα αναχώρησης ώστε να αποσυμφορήθει το σύστημα.

Οι πιλότοι σε αυτή την περίπτωση έχουν δύο επιλογές.

  • Ή να κρατήσουν τους επιβάτες στο αεροδρόμιο όπου υπάρχει από τη μια άνεση και κλιματισμός
  • ή να ή να ξεκινήσουν επιβίβαση.

Η δεύτερη περίπτωση όσο σαδιστική και αν φαίνεται έχει κάποια πλεονεκτήματα γιατί στην περίπτωση και μονο που όλοι οι επιβάτες βρίσκονται στο αεροπλάνο, οι πιλότοι έχουν την δυνατότητα να ειδοποιήσουν τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ότι η πτήση είναι πλήρως έτοιμη για αναχώρηση και έτσι αν υπάρξει ενα προσωρινό κενό στο σύστημα και μία καλυτέρευση στην νεα ώρα αναχώρησης μπορούν να την αποδεχτούν άμεσα και τελικά να ξεκινήσουν νωρίτερα. 
Αυτό δε θα μπορούσε να συμβεί αν οι επιβάτες παρέμεναν στο αεροδρόμιο και χρειαζόταν όλη η διαδικασία και ο απαιτούμενος χρόνος της επιβίβασης.

Κατά την άφιξη υπάρχουν φυσικά επιπλέον παράγοντες που μπορεί να καθυστερήσουν την αποβίβαση όπως:

  • Ο συντονισμός και η διαθεσιμότητα προσωπικού εδάφους που βοηθάει στην καθοδήγηση κατά το παρκάρισμα,
  • μεταφορά σκάλας στο αεροπλάνο και
  • η έγκαιρη άφιξη λεωφορείων
  • και φυσικά η μεταφορά των αποσκευών για παραλαβή από το αεροδρόμιο.

Οι καθυστερήσεις ιδιαίτερα το καλοκαίρι είναι κάτι αναμενόμενο και σχεδόν φυσιολογικό στα αεροδρόμια.

Θα ήταν πιο περίεργο μέσα σε όλο αυτό το χαοτικό περιβάλλον που πρέπει να συντονίστουν τόσοι άνθρωποι, τόσες υπηρεσίες και τόσα αεροπλάνα, όλα να κυλάνε ρολόι όταν το σύστημα φτάνει στα ορια του.

Θα ήταν μία καλή ιδέα να μην εκνευριζόμαστε με το πληρώμα καμπίνας και τους πιλότους γιατί και αυτοί θέλουν ίσως κάποιες φορές περισσότερο και από τους επιβάτες να απογειωθούν το συντομότερο.

Τελος, στατιστικά,  για να είμαστε δίκαιοι το 80% των πτήσεων αναχωρεί στην ώρα τους.

Πώς θα αποζημιωθείτε εάν καθυστερήσει η πτήση σας;

Οι καθυστερήσεις πτήσεων είναι πολύ συχνό φαινόμενο, όπως αναφέρθηκε ιδίως κατά τη διάρκεια των γιορτών και της θερινής περιόδου που η κίνηση στα αεροδρόμια είναι πολύ μεγαλύτερη και επικρατεί ένα γενικό χάος.

Αυτό που ίσως δεν ξέρετε είναι ότι ανάλογα με τη διάρκεια και τα αίτια της καθυστέρησης έχετε το δικαίωμα να αποζημιωθείτε έως και 600 ευρώ, ακόμα και για πτήσεις που έγιναν 3 χρόνια πριν.

Αυτό συμβαίνει διότι η Ελλάδα υπάγεται στους σχετικούς κανονισμούς (ΕΚ 261) που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι κατοχυρώνουν ορισμένα δικαιώματα στους επιβάτες που ταξιδεύουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση προς κάποιον άλλο προορισμό εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Ε.Ε «Your Europe», σε περίπτωση που η πτήση σας καθυστερήσει, μπορείτε να λάβετε αποζημίωση ανάλογα με το χρόνο της καθυστέρησης.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι όταν χρησιμοποιούμε τον όρο «καθυστέρηση πτήσης» αναφερόμαστε σε μεγάλη καθυστέρηση, η οποία χωρίζεται τόσο σε σχέση με την αναχώρηση της πτήσης όσο και σε σχέση με την ώρα άφιξης στον προορισμό.

Καθυστέρηση αναχώρησης πτήσης – Τα δικαιώματά σας

Μεγάλη καθυστέρηση με βάση την ώρα αναχώρησης της πτήσης, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, νοείται ως:

  • Καθυστέρηση τουλάχιστον 2 ωρών για πτήση έως και 1500 χλμ
  • Καθυστέρηση τουλάχιστον 3 ωρών για πτήση από 1500 χλμ έως και 3500 χλμ
  • Καθυστέρηση τουλάχιστον 4 ωρών για πτήση πάνω από 3500 χλμ

Τα δικαιώματά σας:

  • Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα του χρόνου αναμονής
  • Δύο τηλεφωνήματα, τέλεξ ή φαξ ή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Επίσης, αν η καθυστέρηση είναι τουλάχιστον 5 ώρες έχετε επιπλέον την δυνατότητα επιλογής μεταξύ:

  • Επιστροφής εντός 7 ημερών του αντιτίμου του εισιτηρίου κατά το μέρος που δεν χρησιμοποιήθηκε ή ακόμη και για το μέρος που χρησιμοποιήθηκε εφόσον η πτήση δεν εξυπηρετεί πλέον κανέναν σκοπό και
  • Αν συντρέχει η περίπτωση, πτήση επιστροφής στο αρχικό σημείο αναχώρησής σας το νωρίτερο δυνατόν

Τέλος, αν ο αναμενόμενος χρόνος αναχώρησης είναι τουλάχιστον την επόμενη ημέρα, τότε μπορείτε να ζητήσετε:

  • Δωρεάν διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο ΚΑΙ
  • Μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος (ξενοδοχείου ή άλλου)

Καθυστέρηση άφιξης στον προορισμό – Τα δικαιώματά σας

Μεγάλη καθυστέρηση με βάση την ώρα άφιξης στον προορισμό, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, νοείται ως πτήση που καθυστέρησε να φτάσει αεροδρόμιο που αναφέρεται στην αρχική κράτηση του επιβάτη για τουλάχιστον 3 ώρες.

Σε αυτή την περίπτωση, δικαιούστε χρηματική αποζημίωση. Συγκεκριμένα:

  • Για πτήσεις έως 1500 χλμ: 250 ευρώ
  • Για πτήσεις από 1500 ως 3500 χλμ: 400 ευρώ
  • Για πτήσεις άνω των 3500 χλμ : 600 ευρώ. (Όταν η καθυστέρηση κατά την άφιξη είναι μικρότερη των τεσσάρων ωρών , η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50% και, ως εκ τούτου, ανέρχεται σε 300 EUR)

Είναι σημαντικό, ωστόσο, να γνωρίζετε ότι ο νόμος ορίζει ότι η αεροπορική εταιρία δεν οφείλει να σας αποζημιώσει, εάν μπορεί να αποδείξει ότι η ακύρωση έχει προκληθεί από έκτακτες περιστάσεις οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.

Οι έκτακτες αυτές περιστάσεις περιλαμβάνουν τα παρακάτω:

  • Αποφάσεις διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας
  • Πολιτική αστάθεια
  • Κακές καιρικές συνθήκες
  • Κίνδυνοι για την ασφάλεια
  • Απεργία προσωπικού εκτός του αερομεταφορέα

Περιστάσεις που δεν θεωρούνται έκτακτες είναι:

  • Τα περισσότερα τεχνικά προβλήματα που ανακύπτουν κατά τη συντήρηση του αεροσκάφους ή οφείλονται σε έλλειψη συντήρησής του
  • Πρόσκρουση αεροσκάφους σε κινητή σκάλα επιβίβασης
  • Απεργίες του προσωπικού του αερομεταφορέα (εσωτερική απεργία)

Τι πρέπει να κάνετε εάν καθυστερήσει η πτήση σας

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να επικοινωνήσετε με κάποιον εκπρόσωπο της αεροπορικής εταιρίας από την οποία έχετε αγοράσει το εισιτήριο, στο οποίο θα εξηγήσετε την κατάστασή σας και θα απαιτήσετε την προβλεπόμενη αποζημίωση, σύμφωνα με τον ΕΚ 261.

Θα πρέπει να έχετε στα χέρια σας τις πληροφορίες του ταξιδιού (αριθμό πτήσης, αεροπορική εταιρεία, ημερομηνία και ώρα της πτήσης), καθώς και κάποιο έγγραφο ταυτοποίησης (ταυτότητα, διαβατήριο). Προς τούτο μπορείτε να συμπληρώσετε και αποστείλετε το ΕΝΤΥΠΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ EΕ.

Αν σε εύλογο χρονικό διάστημα η αεροπορική εταιρεία δεν σας απαντήσει ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, τότε μπορείτε να έρθετε σε επαφή με τον εθνικό φορέα που η Ε.Ε έχει ορίσει ως αρμόδιο για την εφαρμογή των προβλέψεων του ΕΚ 261.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, αρμόδιος φορέας είναι η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και συγκεκριμένα το Τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών, ενώ πλήρη λίστα των αρμόδιων φορέων για κάθε χώρα της ΕΕ μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ.

Μέσα από τη σχετική πλατφόρμα της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας μπορείτε να υποβάλλετε καταγγελία, την οποία και θα αποστείλετε στο e-mail: apr@hcaa.gov.gr.

Στο μήνυμα αυτό θα πρέπει να επισυνάψετε:

  • ΕΝΤΥΠΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ EΕ (μπορείτε να υποβάλλετε ακριβώς αυτό που είχατε συμπληρώσει για την αεροπορική εταιρεία)
  • Αντίγραφο εισιτηρίου
  • Κάρτα επιβίβασης (boarding pass) εφόσον δόθηκε
  • Αποδείξεις
  • Αλληλογραφία με την αεροπορική από την οποία να προκύπτει η ημερομηνία πρώτης επαφής μαζί της και απάντηση της, εφόσον υπάρχει
  • Οποιοδήποτε άλλο δικαιολογητικό θεωρείτε ότι μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη εξέταση του αιτήματος σας

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, τις καταγγελίες αυτές μπορείτε να τις υποβάλετε είτε άμεσα οι ίδιοι, είτε δια αντιπροσώπου με την προϋπόθεση ότι υποβάλλεται μαζί με την καταγγελία:

  • Υπογεγραμμένο πληρεξούσιο επικυρωμένο για το γνήσιο της υπογραφής από αρμόδιο όργανο
  • Ταυτότητα ή διαβατήριο.
  • Αντίγραφο εισιτηρίου
  • Αριθμό κράτηση (booking reference).
  • Διεύθυνση Ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του καταγγέλλοντα

Ωστόσο, ενθαρρύνεστε να υποβάλλετε τις καταγγελίες σας απευθείας στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, για ταχύτερη και αμεσότερη επίλυση χωρίς καμία χρηματική επιβάρυνση.

Έπειτα από την υποβολή της καταγγελίας, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας θα επικοινωνήσει με την αεροπορική εταιρία, συνολικά 3 φορές (1 αρχική επαφή, 2 υπενθυμίσεις). Σε περίπτωση που δε λάβει ικανοποιητική απάντηση, το Τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών θα προχωρήσει τη διαδικασία επιβολής προστίμου στην αεροπορική εταιρία.

 

Γράψε μας κάτι!

Your email address will not be published.