Πώς Κατέληξα σε Άλλο Αεροδρόμιο; Οι Πιο Τρελοί Λόγοι για Αλλαγή Πορείας!
Ποιος είπε ότι μια πτήση τελειώνει πάντα στον προορισμό της;
Γιατί το αεροπλάνο μου δεν προσγειώθηκε εκεί που έπρεπε; Τι γίνεται όταν το αεροσκάφος σας αλλάζει απρόσμενα προορισμό;
Από άσχημες καιρικές συνθήκες, όπως δυνατοί άνεμοι και έντονες καταιγίδες, μέχρι απρόβλεπτα τεχνικά προβλήματα, χαμηλά καύσιμα, υπερβολική κίνηση στον αέρα και έκτακτα περιστατικά στην καμπίνα, θα δείτε όλα όσα μπορούν να αλλάξουν μια πτήση την τελευταία στιγμή.
Σε αυτό το άρθρο θα δούμε:
👉 τους πιο πιθανούς και απίθανους λόγους που ένα αεροπλάνο μπορεί να μην καταλήξει στο αεροδρόμιο προορισμού, αλλά να κατευθυνθεί κάπου αλλού!
👉 τι σκέφτονται οι πιλότοι όταν πρέπει να πάρουν τέτοιες αποφάσεις, αλλά και το πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια όλων των επιβατών
Επίσης, αν ποτέ σας έχει τύχει να προσγειωθείτε σε ένα αεροδρόμιο-έκπληξη, θα δείτε ότι δεν είστε οι μόνοι! Ελάτε να συζητήσουμε αυτές τις περιπτώσεις και να μοιραστείτε τις δικές σας ιστορίες και εμπειρίες από πτήσεις που… είχαν απρόσμενο τέλος.
1. Καιρικές Συνθήκες
Δυνατοί Άνεμοι και ριπές
Οι ισχυροί πλευρικοί άνεμοι, ειδικά αν είναι πάνω από τα επιτρεπτά όρια για το αεροσκάφος, μπορούν να απαγορεύσουν τις προσγειώσεις για λόγους ασφαλείας.
Καταιγίδες και Κεραυνοί
Οι έντονες καταιγίδες κοντά στο αεροδρόμιο με όλα τα φαινόμενα που τις συνοδεύουν,. κεραυνούς, χαλαζοπτώσεις και ισχυρούς ανέμους, δημιουργούν ιδιαίτερα υψηλούς κινδύνους για την ασφάλεια της πτήσης. Αν καταιγίδες είναι πέραστικές όπως για παράδειγμα η καλοκαιρινές καταιγίδες το αεροπλάνο μπορεί να περιμένει σε ένα κοντινό σημείο ώστε να περάσει η καταιγίδα και στη συνέχεια να προσγειωθεί, στην περίπτωση φυσικά που υπάρχει επαρκής ποσότητα καυσίμων για αυτήν την αναμονή.
Αν θες να μάθεις περισσότερα σχετικά με το πώς οι καταιγίδες μπορούν να γίνουν επικίνδυνες για την ασφάλεια της πτήσης, δες το άρθρο.
Ομίχλη και Χαμηλή Ορατότητα
Όταν η ορατότητα είναι πολύ περιορισμένη και κάτω από τα επιτρεπτά όρια η προσγείωση είναι αδύνατη.
Εάν το αεροδρόμιο βέβαια διαθέτει σύστημα ενόργανης προσγείωσης, το λεγόμενο ILS που λένε και στο χωριό μου, τότε οι πιθανότητες για προσγείωση αυξάνονται πάρα πάρα πολύ, μιας και με αυτό οι πιλότοι προσγειώνονται σχεδόν στα τυφλά.
Δες το άρθρο για περισσότερες λεπτομέρειες.
Και που ξέρω εγώ αν το αεροδρόμιο που πηγαίνω έχει τέτοιο σύστημα; Η αλήθεια βρίσκεται στους sex pistols.. αλλα και σε ένα απλό γκουγλαρισμα. Αναζήτησε το όνομα του αεροδρομίου που πηγαίνεις και γράψε δίπλα ILS.
Γενικά πάντως αν πηγαίνεις σε κάποιο μεγάλο διεθνές αεροδρόμιο, λογικά αυτό το σύστημα υπάρχει αλλά πρέπει να είναι και λειτουργικό.
Ισχυρές Βροχοπτώσεις ή χιόνι
Τέλος, το χιόνι ή η ισχυρή βροχή μπορεί να δυσκολέψει την προσγείωση λόγω ολισθηρότητας του διαδρόμου και κινδύνου ολίσθησης του αεροσκάφους.
2. Τεχνικά Προβλήματα του Αεροσκάφους
Βλάβες στους Κινητήρες
Αν και τα δικινητήρια αεροπλάνα είναι σχεδιασμένα να πετάνε ακόμη και με έναν μόνο κινητήρα, εάν υπάρχει πρόβλημα σε κάποιον κινητήρα , μπορεί να είναι αναγκαία μια προσγείωση σε άλλο κοντινότερο αεροδρόμιο από αυτό του προγραμματισμένου προορισμού.
Αν θες να δεις τι θα γινει αν χαλάσει η μία μηχανή του αεροπλάνου, δες το παραπάνω άρθρο.
Πρόβλημα στο Σύστημα Προσγείωσης
Εάν οι τροχοί δεν ανοίγουν ή υπάρχουν βλάβες στο σύστημα προσγείωσης, το πλήρωμα ίσως αποφασίσει να κατευθυνθεί σε ένα αεροδρόμιο που υπάρχουν κατάλληλες υποδομές έκτακτης ανάγκης.
Απώλεια κάποιου συστήματος του αεροσκάφους
Ιδιαίτερα κάποιου υδραυλικού ή του ηλεκτρικού συστήματος που επηρεάζει και ελέγχει πολλά από τα κρίσιμα μέρη του αεροσκάφους, όπως τα φρένα και οι επιφάνειες ελέγχου. Σε αυτή την περίπτωση ξανά, το πλήρωμα ίσως αποφασίσει να κατευθυνθεί σε ένα αεροδρόμιο που υπάρχει για παράδειγμα μεγαλύτερος διάδρομος. Για προσγείωση μιλάμε, μην σκέφτεσαι το γυμναστήριο.
Αποσυμπίεση
Αν υπάρχει απότομη απώλεια πίεσης στην καμπίνα, το αεροσκάφος θα πρέπει να κατέβει σε χαμηλότερο υψόμετρο και πιθανόν να κατευθυνθεί στο πλησιέστερο κατάλληλο αεροδρόμιο.
Αν θες να μάθεις τι γίνεται σε περίπτωση αποσυμπίεσης, δες το άρθρο.
3. Έλλειψη Καυσίμων
Τα καύσιμα υπολογίζονται προσεκτικά πριν από κάθε πτήση, λαμβάνοντας υπόψη και κάποιο «εφεδρικό» ποσό για αναμονή ή αλλαγές πορείας.
Σε αεροδρόμια με αυξημένη κίνηση ή έντονη κακοκαιρία, τα αεροσκάφη πρέπει να περιμένουν στην ουρά για να προσγειωθούν, κάτι που μπορεί να προκαλέσει μείωση στα διαθέσιμα καύσιμα. Εάν η καθυστέρηση γίνει υπερβολική, τότε το αεροσκάφος μπορεί να κατευθυνθεί άμεσα στο πλησιέστερο κατάλληλο αεροδρόμιο.
Αν θες να μάθεις πόσα καύσιμα χρειάζονται τα αεροπλάνα για να μην ξεμείνουν στον αέρα, δες το άρθρο.
4. Ασφάλεια Πτήσης και Επιβάτες
Εκτακτή Ιατρική Ανάγκη Επιβάτη
Οι πιλότοι και το πλήρωμα είναι εκπαιδευμένοι να ανταποκρίνονται σε ιατρικές καταστάσεις, και όταν κάποιος επιβάτης αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας, δίνεται προτεραιότητα στην άμεση προσγείωση. Το πλήρωμα ελέγχει την κατάσταση και ενδέχεται να κατευθύνει το αεροσκάφος προς το πλησιέστερο κατάλληλο αεροδρόμιο.
Απειλές Ασφαλείας ή Ανησυχίες στο Αεροσκάφος
Αν υπάρξει απειλή για την ασφάλεια, όπως ύποπτη συμπεριφορά επιβάτη ή οποιοδήποτε άλλο ζήτημα που απειλεί την ασφάλεια των επιβατών, ο πιλότος μπορεί να αποφασίσει αλλαγή πορείας για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων.
5. Αδιαθεσία μέλους πλήρωματος
Αν κάποιο μέλος του πληρώματος, ειδικά οι πιλότοι, αισθανθεί έντονη αδιαθεσία ή χάσει τη δυνατότητα να εκτελέσει τα καθήκοντά του, θα χρειαστεί αλλαγή σχεδίων, ώστε να προσγειωθεί το αεροπλάνο όσο πιο άμεσα γίνεται.
5. Αλλοι λόγοι
Εκτός από τους προηγούμενους λόγους που μάλλον είναι οι πιο συνηθισμένοι υπάρχουν και άλλοι λόγοι λιγότερο συνηθισμένοι και σπάνιοι αλλά μέσα από την ζωή βγαλμένοι που το αεροπλάνο δεν θα καταφέρει να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο προορισμό του όπως:
1. Πρόβλημα στον Διάδρομο Προσγείωσης
Ατυχήματα στον Διάδρομο: Αν κάποιο άλλο αεροσκάφος αντιμετωπίζει πρόβλημα κατά την απογείωση ή προσγείωση και «μπλοκάρει» τον διάδρομο, οι πτήσεις δεν μπορούν να προσγειωθούν μέχρι να καθαριστεί ο χώρος.
Επίσης, ζημιές στον διάδρομο που μπορεί να προκύψουν δομικά προβλήματα (π.χ. λακκούβες, ρωγμές) που χρειάζονται άμεση επισκευή για να διασφαλιστεί η ασφαλής προσγείωση, κάτι που αναγκάζει τις πτήσεις να εκτραπούν.
2. Αποκλεισμοί ή Αναταραχές στο Έδαφος
Προβλήματα με Ασφάλεια Αεροδρομίου: Μια γενική απειλή ασφαλείας μπορεί να προκαλέσει κλείσιμο του αεροδρομίου για προστασία.
3. Περιορισμοί Εναέριας Κυκλοφορίας ή Ζώνες Αποκλεισμού
Στρατιωτικές ασκήσεις ή περιορισμός του πτήσεων στον εναέριο χώρο λόγω πολεμικών συρράξεων.
4. Φυσικά φαινόμενα
Π.χ., πυρκαγιές κοντά στο αεροδρόμιο που δημιουργούν καπνό ή περιοχές με ηφαιστειακή δραστηριότητα.
5. Πολλά ακόμη…
Όπως: φωτιά, καπνός που δεν γνωρίζουμε από πού προέρχεται και τρομοκρατική επίθεση ή βόμβα στο αεροσκάφος
Τι όμορφα..
Λοιπόν σήμερα, δεν ξέρω αν το προσέξατε, αλλά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα.
Θα μου πεις, ρε Κωστή αναφορικά με τις κλασσικές περιπτώσεις, για παράδειγμα για λόγους κακοκαιρίας, γιατί οι πιλότοι να ξεκινήσουν μία πτήση όταν ξέρουν ότι στο αεροδρόμιο προορισμού θα υπάρχουν δυσμενείς καιρικές συνθήκες;
Όταν ο χρόνος πτήσης είναι μικρός ώστε να μπορεί με βεβαιότητα να προβλεφθούν οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες που δημιουργούν καταστάσεις που είναι κάτω από τα όρια ασφάλειας του αεροπλάνου, τότε το πιο πιθανόν είναι ότι η πτήση δεν θα ξεκινήσει καν από το αεροδρόμιο αναχώρησης.
Επειδή όμως με τον καιρό δεν υπάρχει κάποια σύμβαση μιας και είναι χαοτικός και δυναμικός, και ειδικά αν ο χρόνος πτήσης είναι μεγάλος με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ακριβής εκτίμηση με βεβαιότητα, η πτήση μπορεί να αναχωρήσει με δεδομένο ότι θα υπάρχει τουλάχιστον μία ή ακόμη και δύο εναλλακτικες επιλογές για προσγείωση σε άλλο κατάλληλο αεροδρόμιο σε περίπτωση που το αεροσκάφος δεν μπορεί να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο προορισμού.
Και τι γίνεται τότε; Αν έχετε κάποια ενδιαφέρουσα ιστορία σχετικά με το πώς καταλήξατε σε κάποιο άλλο αεροδρόμιο αντί για αυτό που πηγαίνατε αρχικά, θα χαρώ πολύ να την διαβάσω στα σχόλια.
Εξάλλου δεν είναι ο προορισμός, αλλά το ταξίδι που μετράει … Και άλλα τέτοια