Αεροπλάνο Αεροδρόμιο Πιλότος Απογείωση Προσγείωση Κενά αέρος
/

Αεροπλάνο με βλάβη κινητήρα: Τι θα γινει αν χαλάσει η μία μηχανή του αεροπλάνου;

Υπάρχουν αεροπλάνα που πετάνε μόνο με ένα κινητήρα; Η απάντηση είναι φυσικά και ναι…τα μονοκινητήρια!
Τι θα συμβεί ομως αν το αεροπλάνο με το οποίο ταξιδεύουμε έχει δύο κινητήρες και χαλάσει ο ένας στον αέρα;
Σε αυτό το βίντεο θα δούμε για ποιους λόγους μπορεί να πάθει βλάβη ένας κινητήρας, τις διαδικασίες που ακολουθούν έπειτα οι πιλότοι, και φυσικά πόσο ασφαλής είναι η πτήση σε αυτή την περίπτωση.

Το να χαλάσει στη διάρκεια μιας πτήσης ο κινητήρας στο αεροπλάνο που έχεις επιβιβαστεί δεν είναι μια ευχάριστη κατάσταση.
Ειδικά αν μόλις έχεις παραγγείλει να φας. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά όσο πιθανόν να νομίζει κάποιος. Στην πραγματικότητα κάθε αεροπλάνο μπορεί να πετάξει και μάλιστα με ασφάλεια, με τη μία μόνο μηχανή.

Οι λόγοι για τους οποίους ίσως σταματήσει να λειτουργεί ένας κινητήρας μπορεί να οφείλονται είτε :

  • στον ίδιο τον κινητήρα,  όπως εξαιτίας κάποιας βλάβης η ακόμη και φωτιάς ή
  • σε κάποιο εξωτερικό αίτιο, όπως για παράδειγμα αναρρόφηση κάποιου ή κάποιων πτηνων.

Σίγουρα η λειτουργία με την μισή ισχύ κάνει ένα αεροπλάνο λιγότερο αποδοτικό, ωστόσο τα αεροσκάφη, στη φάση σχεδιασμού τους έχουν δοκιμαστεί σε δύσκολες συνθήκες, έχουν περάσει από αμέτρητες δοκιμές και έχουν πιστοποιηθεί για όλες τις φάσεις της πτήσης σε λειτουργία με ένα μόνο κινητήρα, ακόμη και για το χειρότερο σενάριο που είναι η απογείωση.

Ποιες είναι οι ενέργειες των πιλότων σε περίπτωση που υπάρξει βλάβη σε έναν από τους κινητήρες του αεροσκάφους;

Αρχικά οι πιλότοι θα πρέπει να διασφαλίσουν την ασφαλή την ασφάλεια  της πτήσης και να διατηρήσουν την πορεία του αεροπλάνου.

Για να συμβει αυτο θα πρεπει σε πρωτη φαση να αυξήσουν την ώση στον εναπομείναντα κινητήρα στην μέγιστη ισχύ για συνεχόμενη λειτουργία, ωστε να αντισταθμιστει μερικως η απώλεια απο τον αλλο κινητηρα.

Επειτα, η δημιουργία ώσης πλέον μόνο από τον έναν κινητήρα, θα δημιουργήσει μια ασυμμετρία στις δυνάμεις που ασκούνται στο αεροπλάνο με αποτέλεσμα αυτο να έχει την τάση να περιστραφεί προς την πλευρά του κινητήρα που έπαθε βλάβη.

Η ταση αυτη μπορει να αντισταθμιστει κυριως με τη χρηση του πηδαλίου εκτροπής (rudder) το οποίο είναι ικανό να δημιουργησει μια ιση και αντίθετη ροπή με αυτή της ώση του κινητηρα που εχει απομείνει ωστε το αεροπλανο τελικά να διατηρήσει την πορεια του.

Αεροπλάνο Αεροδρόμιο Πιλότος Απογείωση Προσγείωση Κενά αέρος
Εικόνα: Βλάβη στον αριστερό κινητήρα, θα έχει ως αποτέλεσμα ο εναπομένων κινητήρας στα δεξία να παράγει ασσύμετρη ώση και την τάση να "στρίψει αριστερα το αεροπλάνο"

Η βλάβη ενός κινητήρα μπορεί να συμβει ανα πασα στιγμη και για αυτο το λόγο οι πιλότοι ειναι καταλληλα εκπαιδευμενοι για καθε περισταση, έχοντας ζήσει πολλές φορές αυτη την εμπειρια κατα την φαση της εκπαιδευσης σε εξομοιωτη.

ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΦΑΣΕΙΣ

Κάποιες απο τις κρίσιμες φάσεις στις οποιες μπορει να συμβει η βλαβη ειναι:

Πρωτον, κατα τη διαρκεια της επιταχυνσης και ενω το αεροπλανο ειναι ακομη στο εδαφος.
Σε αυτη την περίπτωση οι πιλοτοι και ανάλογα με την ταχύτητα του αεροπλανου εκείνη τη στιγμή ή θα ακυρώσουν την απογείωση ή μπορεί να κριθεί ασφαλέστερο να απογειωθεί μιας και υπάρχει το ενδεχόμενο, να μην επαρκεί το μηκος του διαδρομου για να σταματησει το αεροπλανο με ασφαλεια.

Δευτερον, βλαβη του κινητηρα στη φάση της απογείωσης και οταν το αεροπλανο ειναι σε χαμηλο υψος κοντα στο εδαφος.
Σε αυτή την περίπτωση το πιο πιθανο ειναι να ακολουθησει επιστροφή στο αεροδρόμιο, αν το επιτρέπουν οι συνθήκες, μεταξύ άλλων ο καιρος και το βαρος του αεροπλάνου το οποιο δεν πρέπει να υπερβαίνει το μέγιστο βάρος προσγείωσης του.

Σε διαφορετικη περίπτωση το αεροπλανο θα κατευθυνθεί σε ενα κατάλληλο εναλλακτικο αεροδρομιο σε κοντινή απόσταση.
Συνεπώς, ακομη και αν υπάρξει βλάβη στον κινητήρα ενος αεροσκάφους στη διάρκεια της απογείωσης, αυτο μπορει να περάσει πάνω από τον περιβάλλοντα χώρο του αεροδρομιου και εμποδια που πιθανον υπαρχουν, και να συνεχίσει την πτήση του με απόλυτη ασφάλεια.

Τελος σε περιπτωση που υπαρξει βλαβη στον ενα κινητηρα κατα τη διαρκεια της πτησης σε μεγάλο υψόμετρο, το αεροπλάνο πιθανοτατα δεν θα μπορει να διατηρησει το υψος πτησης του και θα πρέπει να κατέβει σε χαμηλότερο υψος.

Αυτο συνήθως δεν αποτελει προβλημα, εκτός αν το αεροπλάνο πετάει πανω απο τις Αλπεις ή πανω απο καποιες περιοχες της Νοτιας Αμερικης η της Ασιας οπου υπαρχουν ψηλες οροσειρες.

Αυτη η διαδικασια ειναι απαραιτητη, μιας και το αεροπλάνο εχοντας χασει τον ενα κινητηρα, θα πρέπει να πετάξει πιο αργά, δηλαδή με μικρότερη ταχύτητα. Μικρότερη ταχύτητα όμως σημαίνει και μικρότερη άντωση.
Ετσι θα πρεπει να ξεκινησει μια σταδιακη κάθοδο για να κατεβει σε ενα υψος που ο αερας ειναι πιο πυκνος και θα δημιουργει αρκετη άντωση στο αεροπλάνο προκειμενου να υποστηρίζει το βαρος του.

Αν είναι η πρώτη σου επισκεψη σε αυτό το blog, σου προτεινω να δεις αυτό το άρθρο που εξηγεί πως εξαρτάται η άνωση από την ταχύτητα του αεροπλάνου και την πυκνότητα του αέρα.

Αυτό που μπορεί να κάνει ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση είναι ότι τα περισσότερα αεροπλάνα, σε περιπτωση που βρίσκονται αρκετα ψηλά, μπορούν να συνεχίσουν την πτήση κατεβαίνοντας σιγα σιγα, για μια μεγάλη απόσταση ακόμη και χωρίς καθόλου μηχανή.

Αυτό, βεβαίως, οφείλεται στην ολίσθηση (gliding) του αεροπλάνου μέσα στον αερα, με τον ιδιο τρόπο που ενα αυτοκινητο κατεβαινει μια κατηφορα ακομη και με σβηστη μηχανή.

Αυτο εξαρτάται απο τον τύπο του αεροσκάφους (και όχι από την μάζα του!).
Για παράδειγμα, ένα αεροπλάνο Boeing 747 μπορεί να  γλιστράει περιπου 3,2 χιλιόμετρα για κάθε 1.000 πόδια που είναι πάνω από το έδαφος. Δηλαδή για ενα αντιπροσωπευτικο υψος πτήσης 36000 ποδιων, το αεροπλανο εχει μια εμβελεια περιπου 115 χλμ.
Αυτή η απόσταση είναι συνήθως επαρκης για να προσγειωθεί με ασφάλεια σε κάποιο αεροδρομιο στο έδαφος.

Το 2001, ένα αεροσκάφος που μετέφερε 293 επιβάτες και 13 άτομα πλήρωμα (Air Transat Flight 236) έχασε την ισχύ και στους δύο κινητήρες πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό.
Το αεροπλάνο κατάφερε τελικά να προσγειωθεί χωρίς να κινδυνεύσει καμία ζωή.
Αυτο το περιστατικό μας υπενθυμίζει ότι ακόμα και αν και οι δύο κινητήρες αποτύχουν, υπάρχει πάντα η δυνατότητα για να φτάσει το αεροπλανο με ασφάλεια στο έδαφος.

Από εδώ και πέρα, λοιπόν, δεν χρειάζεται να σε απασχολούν σκέψεις για βλάβες σε έναν κινητήρα καθώς τα περισσότερα προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν σε μια πτήση.

Το κάθε αεροπλάνο είναι έτσι κατασκευασμένο και ελεγμένο και το πλήρωμα πολύ καλά εκπαιδευμένο, ώστε να προσφέρει ασφάλεια και άνεση στους επιβάτες του.
Την επόμενη φορά που θα ταξιδέψεις απόλαυσε το ταξίδι σου χωρίς άγχος.

Γράψε μας κάτι!

Your email address will not be published.